tisdag 19 januari 2010

Janome MC 6600P, MC 11000, Cover Pro 1000 - drömmaskiner!

På väg till Janomeutbildning & syinspiration i Oslo, med höga förväntningar!
Reserapport del 1
Jag kan direkt säga att mina förväntningar på dagarna i Oslo "Nordic Institute 15-17 januari 2010" infriades med råge! Seminariet som arrangerades av Scandinavian Home Prodicts AS/ InterSew SE/NO/DK (importör i Skandinavien för bl.a. varumärkena Janome, Elna, Babylock, OttLite) var precis som förra året helt fantastiskt! (Tack, alla ni superprofessionella människor på Janome som ordnat dessa kursdagar!) Nu är jag till brädden fylld av inspiration och ny kunskap inom sy-området och vill så väldigt gärna berätta om detta.

"Stichery" på MC 6600P - en riktig "vill-ha-maskin"Tre kurser à ca 4 timmar vardera hann jag med under Oslodagarna (Oslo har jag inte sett, men väldigt mycket av Quality Hotel 33 som ligger mellan Gardermoen flygplats och centrum). "Stichery", att sy på frihand med symaskin, var den första. Spännande, men svårt. Pressarfotstrycket inställs på noll och matartänderna sänks ned, sen syr man en gunghäst t.ex. Flera gånger i samma spår! Släpper man koncentrationen, så vips, har man sytt ett litet hack utanför den tänkta banan...(Försök inte förstå av bilden hur man gör, ivrig som jag var satte jag igång fel och sydde "spegelvänt" från baksidan. Blir finare om man syr från rätsidan! Måste skärpa till mig och ta instruktioner bättre...)
Sy din familjebild med "stichery"-teknik
När man lärt sig frihandssömnad på maskin, ja då är det bara att sätta igång och sy ett familjefoto! Du har säkert någon bild liggande i en låda som du kan använda som mall.
Nåja, kanske inte så lätt som det låter...Vår lärare, Pelse Asboe, har sytt bilden ovan. Pelse har nyligen gett ut en bok i ämnet, den heter "Fritt symaskinsbroderi".

Psykoanlays? Nej, hur man bäst syr ett ansikte med "stichery"!
Här visar Pelse hur man bäst syr ett ansikte i en sammanhängande linje.

Färggrant kviltat täcke
I pauserna i och mellan kurserna kunde man gå runt och titta på utställningen. Alla symaskinsmodeller fanns att beskåda liksom vackra hantverk såsom kviltade täcken, textiltavlor och uppsydda kläder av alla slag. Det var verkligen inspirerande att få gå runt och titta på alla dessa vackra saker!

Fortsättning följer...

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig bild...uppe bland molnen!!
    Jaa, en sån däringa drömmaskin skulle man haft, det låter så himla häftigt med broderierna. Själv har jag bara dom enklaste finesserna, typ raksöm och sicksack..haha! Har hela tiden en massa syprojekt i huvudet, men stickorna stoppar mig...dom sitter som fastklistrade i mina händer!! Verligen jätteskoj att få följa dig på din resa, väntar redan på fortsättningen... :)

    SvaraRadera
  2. Fanns ju inte så många utsiktsmotiv att välja på däruppe i planet, hade fin fönsterplats, men den drömlika vyn av moln från ovansidan lockade fram kameran. Tänk att solen alltid skiner ovanför molnen! Kommer mer inlägg om resan snart, om "folklorebroderi på symaskin" bl.a.
    - Såg din fina mössa av garnrester, kanonfin! :)

    SvaraRadera