fredag 5 februari 2010

Lovikkagarn, 1-tr melerad ull, Svarta Fårets Raggsocksgarn och andra nya garner!

Lovikka från Morjärv Ullspinneri
Idag har jag packat upp en låda härliga garner från Ullcentrum Öland. Vilka läckra färger det finns på Lovikkan! Lejongult t.ex., snyggt tillsammans med mörkgrått. Limegrönt - bli först med illgröna Lovikkavantar! Övriga färger som nu finns hemma är svart, mörkgrått, ljusgrått och natur. Lovikkan är "den rätta", av svensk ull och spunnen i i Morjärv. Det finns beskrivningar på vantar, mössor, pulsvärmare och tröjor!

1-trådig melerad, eller vit, ull från Ullcentrum Öland

Av den vackra 1-trådiga ullen kan man sticka fantastiska sjalar! Med stickor nr 8 och bara räta maskor går det snabbt. Bilden visar flera nya färger för våren 2010, t.ex. "mandel", översta bilden t.h., och ljung, nederst t.v.

Svarta Fårets Raggsocksgarn
Ett klassiskt sockgarn som hänger med år efter år är Svarta Fårets Raggsocksgarn. Det finns en hel del att välja på, enfärgat och melerat. Hyllorna är återigen fyllda!

Tove från Sandnes Garn
Tove är ett tvåtrådigt ullgarn som är lämpligt att tova i maskin. Det är lite tunnare än Fritidsgarn, som också kan tovas i maskin. Har nu fått in mera av färgerna svart, grått, natur samt petrol, lime och rosa. (Om du vill se exempel på beskrivningar kolla in Sandnes Garn).

Carro Magic från Marks & Kattens
Vårens nya nyanser i Carro Magic! Ja, rent magiskt är det att sticka av detta garn i mjuk och skön akryl, utan minsta ansträngning växer ett vackert mönster fram, på tröjan, mössan, fuskpolon eller vad man nu stickar.

För övrigt kan jag berätta att jag äntligen fått in mer ekologiska trästickor (strump). I dagsläget finns alla storlekar, från 2,5 - 6mm. Trästickor har den fördelen att de inte glider så lätt ur stickningen, de är sköna att hålla i och "klirrar" inte.

4 kommentarer:

  1. Vilka fina garner du fått hem!! Det gula lovikkagarnet ser helläckert ut :)

    SvaraRadera
  2. Håller med Made by K. Tänk att sticka en pläd i Lovikka. Oj, nu måste jag öka takten så min kofta blir klar så att jag får ta tag i nästa stickprojekt.
    Ett besök i din butik hägrar!

    SvaraRadera
  3. Hello Gertrud! (Snart namnsdag vet du, 17 mars!) Vad snyggt du har gjort på bloggen med bilder från bruket i högerspalten. Verkligen lockande! Jag måste försöka tajma in dina öppettider fast det inte är så lätt för mig som alltid passerar fredagar efter kl 15 och söndagar. Det hjälps inte, nu när jag är i stickartagen måste jag komma och lära mig något om stickor och garner och stolpar och maskor. Snart så..!

    SvaraRadera
  4. Mycket fina garner, skulle passa till tvåändsstickning kanske! Jag ska gå kurs i Waxholm, se http://www.stickkurs.se , om jag bara får min mamma med :))

    SvaraRadera