måndag 13 september 2010

Sirdar Baby Bamboo, fina knappar och lingonskog

Sirdar Baby Bamboo, nya färger, nytt häfte!Nu har det kommit härligt färgmättade "bär-nyanser" i garnet Baby Bamboo från Sirdar. Detta garn som består av 80% bambuviskos och 20% merinoull passar fint alla årstider. Bambu ger en slags bomullskänsla och med lite ull inblandat så får garnet också både mjukhet och spänst (och mer värme). Tvättas i maskintvätt 40 grader. Stickfastheten är 22 maskor på 10cm, på stickor 4. Häftet "Jack-in-the-box" innehåller massor med fina nya modeller på tröjor, koftor, mössor mm till barn och baby.
Knappar, knappar, knappar!Bilden:Trivsamma knappar, ca 10 mm i diameter
Många nya knappar har jag fått in på sistone. När jag var på Formex-mässan i augusti så passade jag på att titta på knapputbudet och gjorde en hel del beställningar som nu till största delen har levererats till butiken.
Bilden ovan: Svagt färgade transparenta knappar ("anpassar sig" till underlaget)
Bilden ovan: Barnknappar, ca 10-12 mm i diameter
Bilden ovan: knappar i horn, lite större i storlek, fina på stickade plagg!
Om du söker en fin knapp till stickade plagg - ta en titt på knappar gjorda av horn, trä eller kokos. Just nu har jag en riktigt bra sortering inom detta område tycker jag.

70-tals färger i Sirdar Sublime Cashmere Merino SilkSirdar Sublime Merino Silk är en fantastiskt skön kvalité som finns i en mängd olika färger, nu även i sköna sjuttiotalsfärgerna brunt, grönt och orange. Ett nytt 70-talsinspirerat häfte finns också - som förhoppningsvis kommer till butiken vilken dag som helst (beställt sedan en tid tillbaka). Om man tycker att ullgarner "sticks" så kan detta supermjuka garn vara ett alternativ, både för barn och vuxna.

Nu är det lingontider!Maria är nöjd med dagens bärskörd
Släktens årliga lingonplockarhelg i Nysele (20 km sydöst om Storuman) gick av stapeln i helgen. Vi hade tur med vädret på lördagen och plockade under eftermiddagen några hinkar lingon på vårt favoritskogshygge på ett berg med fin utsikt. Lingonen är alltid finast på skogshyggen med ris och stubbar (tips!). Tack Åsa för att du skötte butiken i lördags så att jag kunde plocka lingon i godan ro!

Obs! Du har väl sett att jag öppnar lite tidigare på fredagar och lördagar? (Öppet fre-lö 10-15)

1 kommentar:

  1. Nu tror jag allt att jag hittat de knappar jag söker till min FAME-trend kofta. Jag kommer in endera dagen så håll utkik!

    SvaraRadera