måndag 4 oktober 2010

Bouclégarn Love från M & K, hösttyger, Kronören

Love - ett efterlängtat garn från Marks & Kattens!Äntligen har det kommit - bouclégarnet Love från M & K! Flera av mina kunder har frågat efter detta garn alltsedan Allers publicerade en stickbilaga för några veckor sedan där garnet Love fanns med. M & K har gjort egna beskrivningar på mössa, tubhalsduk, väst och kuddar (finns i butiken) . I stickbilagan från Allers fanns en gullig babyfilt med ett hjärta mitt på.

Sy blusar, klänningar, kjolar, tunikor mmDen naturvita och den svarta smalspåriga manchestern skulle verkligen bli perfekt till en skjorta eller en skjortblusklänning, eller till baby- och barnkläder. Tyget är 100% bomull, mjukt och behagligt. Själv har jag sett ett mönster från Kwik Sew, nr 3799 på just en lätt figurformad skjortblus som jag har lust att sy till mig själv. Kanske jag rent av gör slag i saken och syr skjortan på sy-lanet den 23-24 oktober? En lite finare tunika eller blus skulle man kunna sy av det gråsvartmönstrade tyget i lin/viskos, kanske Kwik Sew mönster nr 3742 skulle passa?

Tyg med mademoisellerFrån Boel & Jan kommer många trivsamma tyger, bl.a metervaran med de romantiska damerna i hattar. Bottenfärgen är vaniljvit och trycket svart/grått. Kvalitén är lite kraftigare, så man skulle med fördel kunna sy lite läckra kuddar, eller kanske en väska, av detta tyg. Ett annat "nostalgityg" från B & J, som inte syns i bild, är en liknande kvalitet, också den med vaniljvit botten, men med tryckt mönster à la "tidningssidor" (tidningssidor typ 20-tal från New York Times, Le Figaro m.fl). Av "tidningstyget" kan man ju tänka sig kuddar, tuffa väskor, förkläden m.m.

Tyger till nya höstgardiner!
Under de sista två veckorna har jag fått hem många nya tygrullar. Här nedan visar jag ett litet urval av dem, kanske blir du inspirerad att sy nya höstgardiner till hemmet? Kom förbi så skall jag visa alla nyheter!

Med asiatisk känslaMetervara med japaninspiration, från Boel & Jan.

Svart, grått och vinrött är på modet i höst!Metervara "Maud" i grått, svart, plommon.

Metervara "Nelly" från Karlsro Väveri, i naturvitt, grått, vinrött.Metervara "Madelene" från Karlsro Väveri i naturvitt, svart och grått.

Brända bruna tonerMetervara "Ramona" från Karlsro Väveri, i härliga bruna toner!

Hösten är härVissa dagar är riktiga fotodagar! Jag gillar klara dagar när lövens färger förstärks mot en höstblå himmel, som här vid arbetarnas tvättstuga på Olofsfors Bruk.

Kronörens naturreservat, Långron, NordmalingI Nordmalings kommun finns Kronörens naturreservat, längst ute på Långroudden. Här finns stigar som går förbi trolska skogstjärnar och vackra havsvikar. Vindskydd med eldplatser erbjuder en perfekt plats där man kan slå sig ned och fika. Okej, det är inte bara Olofsfors bruk som bjuder på vackra fotomotiv - Kronören, en solig höstdag, kan också fylla kamerans minneskort.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar