onsdag 15 december 2010

Sirdar Big Softie, Rekordkallt Luciafirande, Nyinflyttad Skräddare

SirdarBig Softie i nya färger!Idag kom ett paket från Tekstiiliteollisuus med lite nya färger i den gosiga kvalitén Big Softie, ett tjockt och härligt garn bestående av ull och akryl. Två fina blå färger och en mörkröd färgställning (svårt att exakt fånga nyanserna på bild). Snabbt och enkelt kan man sticka något av detta garn! Sirdar har tagit fram ett inspirerande häfte med enkla modeller, lämpligt för nybörjarstickaren eller för den som vill sticka "utan att tänka". Fler färger finns i butiken - dock väntar jag på svart som inte kom med i denna leverans.

Det finns även mönster att ladda ner från Tekstiiliteollusuus egen hemsida (välj förslagsvis den svenska sidan om din finska inte är så lysande). Denna garngrossist/producent har även sitt eget garnmärke Tee Tee. Öglealpackan "Cacao" är t ex ett av Tee Tees garner (som du kan hitta beskrivningar till på deras hemsida, länken ovan). Som inspiration bifogar jag här några bilder från Sirdars stickhäfte "Big Softie":

Mössa med häng, pulsvärmare och basker i Big SoftieKortärmad tröja och mössa i Big SoftieKofta i Big SoftieÅsa - nyinflyttad skräddare på bruket!Nu kommer kunderna till Syateljé Salomon och ger Åsa olika syuppdrag! Här är det visst en dyna som kläs om annars kan det handla om att ändra plagg eller sy nytt efter kroppsmått. Trivsamt har hon det i sin ateljé i den f d kuskbostaden, man vill gärna hälsa på. Tur att det bara är ca 20 meter mellan ladugården där jag har min butik och kuskbostaden, snabbt kan man springa över! Har man tur blir man bjuden på en pepparkaka ur burken.

Fikahörnan hos min nya granne ÅsaDen gamla kaminen finns kvar och ger syateljén lite extra atmosfär från svunna tider.
Syateljé Salomon har öppet tis-fre 11-15.

Ny fönsterutsikt Kallt har det varit ett tag i våra trakter- iskristallerna växer till lite varje dag på de gamla handblåsta glasen i mina butiksfönster. Vackert att betrakta.

Sveriges kallaste luciafirande - i år rekordkallt!Olofsfors bruks traditionella luciafirande "Sveriges kallaste luciafirande" genomfördes på måndagkvällen den 13 december. Nordmalings lucia 2010, Thea Meijer skred in i hyttan med sina tärnor. Runt 250 påpälsade personer (lite osäker på siffran) satt bänkade i 1800-talshyttan där masugnen en gång stod. Temperaturen inne i lokalen var minus 20 grader, den kallaste temperatur vi haft vid detta luciaarrangemang. Under en timme fick den hänförda publiken njuta av de vackraste julsånger, framförda av luciakören, barnkören och gospelkören "Glorify". Arrangör var Stiftelsen Olofsfors bruks museum - tack till er och till alla andra medverkande, det var helt magiskt att få uppleva årets luciafirande i hyttan!

Eldar utanför hyttan
Stjärnklar var luciakvällen och månen vandrade sin tysta ban.

Imorgon, torsdag 16 dec, har jag kvällsöppet mellan kl. 18-20 (och öppet som vanligt under dagen 11-17). Olofsfors Byggnadsvård (min granne i södra ladugårdsflygeln) har öppet hela dagen kl 10-20. Välkommen till bruket på ett litet kvällsbesök!

Ps - jag har nu lagt in tiderna för hur jag har öppet under jul- och nyårshelgen, se rutan högst upp i högerspalten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar