fredag 10 december 2010

Visningsrum, Sandnes Smart, sydda presentkort

Nyhet - "visningsrum" i entrén!Nu har jag fått lite mer plats att visa textilier! I det lilla rummet t v i entréhallen (som fungerar som bruksinformation sommartid) visas nu gardinmetervara m m. Som bekant för dig som varit uppe i min butik så har jag inte mycket väggyta, men däremot en mycket stor yta vackert snedtak med rustika takbjälkar. Trivsamt, men inte lätt när man skall skylta varor! Så, det känns härligt att få tillgång till några kvadratmeter vägg där det går att hänga gardinvåder. Just nu är visningsrummet julinspirerat med bl.a. en röd virkad gardinlängd från A.G Pehrson, svartvitt tryck "staden" från Spira (255:-/m), gråbeige metervara med mjukt fall (lite "linnelook", men materialet är polyester) från Boel & Jan, "Tre vise männen" från Spira (255:-/m) och kuddar i ulltyg från Boel & Jan. Längre in i rummet hänger en broderad tomtekappa i det lilla fönstret, med matchande längder med röda omtag. Lite kuddar av olika slag finns också att beskåda. Ovanför kuddarna hänger en textiltavla som är gjord av en mönsterrapport (63cm) av det franska tyget med vintertryck som jag berättat om i ett föregående inlägg (där jag kallat det för "franskt jultyg"). Tyget kostar 350:-/m på 140cm bredd, det dubbla priset på 280 cm bredd. Apropå detta underbara tyg - jag satt och bläddrade i senaste numret av tidningen Lantliv och hittade ett jättefint förslag på hur man kan göra en exklusiv tavla av de olika vintermotiven: tre motiv väljs ut, sätts efter varandra i en passe-partout där man skurit ut tre rutor, avsluta med en silverram runt hela tavlan! Snyggt värre!

70-talstapeter från Olofsfors ByggnadsvårdsbutikMin granne i lagårdsflygeln mittemot min flygel är Olofsfors Byggnadsvårdsbutik. De har bl.a. väldigt häftiga 70-talstapeter. Den ärtgröna sjögrästapeten låg framme på disken när jag var inne i butiken häromdagen - vilken vitaminkick det skulle vara att få tapetsera ett rum i denna kulör!

Sandnes Smart Smart är ett superwashgarn i 100% ull som är suveränt till det mesta, tröjor, mössor, vantar mm. Jag måste nog säga att detta är mitt mesta "bas-garn" som jag alltid har hemma i en stor sortering färger. De nyanser som säljs mest är alla toner av vitt och grått samt antracit och svart. Idag fick jag en leverans med påfyllning av just dessa kulörer, inklusive en förpackning mörkrött Smart. "Julehäften" från Sandnes Garn som innehåller beskrivningar på mindre stickprojekt (vantar, väskor, små tomtar etc) är inspirerande! Du kan själv gå in på Sandnes hemsida och titta på vad julhäftena, och andra häften, innehåller.

Nytt sjalmönster i Fame Trend från Marks & KattensFrån Marks & Kattens har det kommit ett nytt sjalmönster i Fame Trend. Spetsstickning är vad som gäller och man får avsluta med en virkad kant!

Julklappstips - ett "presentkort special" Ett "Presentkort Special" är en fin gåva till en stickintresserad vän! Priset för det specialdesignade kuvertet med innehåll (ett presentkort med värdet 350:- och 5 st lyxiga stickmarkörer från Made by K, värde 85:-) är 450:- Finns i begränsad upplaga.

Nordmalings lucia 2010The Meijer är Nordmalings lucia 2010! Den 13 december kl 19 är det traditionsenligt luciafirande i hyttan på Olofsfors bruk. Biljetter à 150 kr kan köpas på Resecentrum i Nordmaling och Turistbyrån i Umeå. Välkommen hit på Sveriges kallaste luciafirande!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar