fredag 1 juli 2011

Prickiga tyger, ljuva rosor, färgglada ränder

Tyg med vita prickar på blå bottenSommaren inspirerar till vackra dukningar. En broderad vit duk ovanpå en annan duk i färg blir fint. Kuddarna kanske man inte normalt lägger på bordet, men i detta fall så står bordet i mitt utställningsrum så då gäller inga dukningsregler.

Tyg med färgglada ränderIdag bytte jag textilier i mitt utställningsrum. Försöker få till en utställning som visar olika sorters tyger men som ändå "hänger ihop". Inte helt lätt. I bakgrunden syns ett härligt randigt tyg i fruktiga färger och ett lite skirare nostalgiblommigt tyg som visade sig matcha ränderna riktigt bra! Det glesvävda, "rutrandiga" lintyget är stilrent i t ex ett vardagsrum. Romantiska rosor på vaniljvit botten är fint i både vardagsrum och sovrum.

Lin/viscosetyg med romantiska rosorRosorna i närbild.

Längtan efter prickiga tyger
Några nya tygrullar packade jag upp här i veckan. Bl a bomullväven med vita prickar på rosa botten. Den rosa färger drar en liten aning mot lila. Undrar om färgen kan kallas gredelin?

Tyg med vita prickar på klarröd eller blå botten, I tygskåpet hittar man flera olika prickiga tyger. Prickarna är vita, bottenfärgen är klarröd eller blå. I butiken finns även ett antal meter av ett ljusgrönt tyg med vita prickar.

Kraftig enfärgad bomullsväv i grönt eller grått
Förutom prickar så har jag längtat efter enfärgade "bra-att-ha-bastyger" som jag nu fått in i färgerna grönt (lite mörkare än vad bilden visar) och grått. Bomullsväven är av lite kraftigare sort och har ripsstruktur. Dessa tyger fungerar bra även som möbeltyg.

PelargontrendHittade så fina pelargoner hos Blomboden i Nordmaling. Laxrosa färg - som just nu matchar tygerna i utställningsrummet perfekt. Tycker även att krukorna jag inhandlade samtidigt är charmiga! I eftermiddagssolens strålar blir man varse att fönstren behöver tvättas...

Brukets dag lördag 2 juli Foto: Jon Friström
Lördag 2 juli är det den årligen återkommande "Brukets Dag" i Olofsfors. Då kan man bl.a. få se hur en stångjärnshammare fungerar. Läs mer om "Brukets Dag" på Olofsfors Bruks hemsida.
Välkommen hit!

1 kommentar:

  1. Hej,
    Jag eftersöker just det rosa tyget med vita prickar på, vet du vart jag kan få tag på det?
    Mvh Katrin Franander
    ylvakatrin@hotmail.com

    SvaraRadera